maandag 7 september 2009

Adin, dva, tri... Moskva!



Moskou, ik moet er nog aan wennen. Grote lanen, imposante gebouwen en weinig oversteekplaatsen maken dat we voortdurend met onze neus op de kaart gedrukt lopen. Ik moest vroeger altijd lachen als ik hoorde dat mensen bang waren om verloren te lopen. Je komt altijd wel terecht, dacht ik dan. Hier ben ik daar nog niet zo zeker van. De gebouwen en straten veranderen van plaats terwijl je zoekt, dat heb ik persoonlijk vastgesteld (en dat was voor de vodka), ik zweer het. Het is niet erg sympathiek ten opzichte van de vermoeide reiziger. De moskovieten daarentegen zijn schatten, norse schatten maar schatten anyway. Ze spelen hard to get, maar houden het nooit lang vol. Verder zijn ze niet zo streng als hun reputatie doet vermoeden, lopen ze er bijzonder relaxt bij en drinken ze veel (dat dan weer wel dus).


Na een eerste avond die zowel culinair als entertainmentgewijs flopte, trokken we naar ons hostel waar we Anton uit Vladivostok tegen het lijf liepen. En zo hielden we luttele uren na onze aankomst op Russische bodem al meteen een eerste vodka-sessie. Na elke shot vodka moet er gegeten worden, dixit Anton. Willen of niet. We aten brood met pastasaus, augurken, tonijn in tomatensaus en een omelet met worst, een culinair hoogstandje waarvoor Anton om 2 uur 's nachts met graagte achter het fornuis kroop. Twee avonden later - het kan niet alle dagen feest zijn - was het weer van dat en toen iedereen genoeg op had werd de vlag boven gehaald.


Tussen de vodka door namen we de metro, bezochten we gebouwen en deden we Moskou in de regen. Half vrouwelijk Moskou bekeek mij meewarig, maar het 'kapke' van mijn grootmoeder bewees meer dan zijn nut. Het Rode Plein kregen we niet te zien. Er waren dagenlang na elkaar concerten geprogrammeerd en de kleine toerist werd geweerd.




Ik keer zeer zeker nog terug naar Moskou. Ik heb hier nog niet gedaan. Maar tegen dan spreek een mondje Russisch, dat heb ik mezelf beloofd. Omdat loze beloftes niets waard zijn, leerde ik intussen tot tien tellen. Adin, dva, tri,...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten