zondag 8 november 2009

Houd de dief!

In Guilin, amper uitgestapt uit de bus, betrapte ik een onverlaat met zijn hand in mijn handtas. "Onnozelaar, maak dat ge wegkomt", riep ik en de dief verstond Vlaams want hij maakte zich uit de voeten. "Dat is nu de derde keer dat ze mij proberen bestelen. Ge zou beginnen denken dat het er ooit eens van moet komen", zei ik verontwaardigd tegen Martin, nadat ik zorgvuldig had gecontroleerd of alles nog in mijn handtas zat. Tien minuten later stonden we in het toeristisch infocentrum vliegtickets naar Chengdu te bestellen en toen werd het allemaal een beetje surrealistisch want plots bleek mijn portefeuille, die er zöeven nog was, te zijn verdwenen. En het werd nog zotter.

Een reconstructie achteraf: dief aan de haal met mijn portefeuille - dief smijt portefeuille iets verderop in de vuilbak - Chinees ziet dat gebeuren en haalt 'em er weer uit - Chinees schakelt omstanders in - omstanders trekken en masse naar groot hotel twee gebouwen verder waar enkele mensen Engels spreken - hotelbedienden doorzoeken portefeuille op zoek naar contactinformatie - hotelbedienden vinden kaartje van ons hotel in Yangshuo waar we eerder verbleven en bellen - hotel in Yangshuo contacteert onze vriend Mickey die mijn visitekaartje opduikelt en een ongerust mailtje stuurt naar mij en naar de redactie (ik had het hem nog zo gezegd) - wij keren intussen op onze stappen terug op weg naar de politie en worden plots omringd door tien Chinezen die opgewonden van het ene been op het andere springen en ons een hotel binnenduwen - portefeuille wordt herenigd met eigenaar - eigenaar laat van puur contentement enkele traantjes - Chinezen vinden dat prachtig want zijn verzot op spektakel en gaan nog meer Chinezen halen om te komen kijken - uiteindelijk doen zo'n twintig Chinezen ons uitgeleide - de moederbrigade wordt verwittigd en snelt ter hulp want card stop was al gebeld en dus staat geld op rekening onbruikbaar te wezen - eind goed, al goed, want enkel 20 euro aan cash kwijt. Dat vindt ook Mickey die in zijn beste Engels replied: "Stefanie, Nice to hear from you happy. I heart you lost something we felt sad. After you sent us e-mail said everything is ok. We are really so happy."

Alles samen waren er zo'n dertig Chinezen bij betrokken, bij de hele historie. Teamwerk moet in China zijn uitgevonden.

En ze leefden nog lang en gelukkig... (tot de volgende pickpocket zich aandient).

1 opmerking: